Verkossa tapahtuva seuranta ja käyttäjien yksityisyys on ollut otsikoissa viimeiset vuodet. Google on ilmoittanut Chrome-selaimen luopuvan kolmannen osapuolen evästeistä ja Apple on tuonut päivityksen iOS-laitteisiinsa, johon kuuluu muun muassa läpinäkyvyysominaisuus, jonka myötä sovellusten täytyy kysyä käyttäjältä lupa laitteessa tapahtuvaa seurantaa varten. Kolmannen osapuolen evästeet taas ovat selaimeen tallennettavia tekstitiedostoja, jotka sisältävät muun muassa verkossa vierailtujen sivustojen tietoja, ja niitä käytetään esimerkiksi ohjelmallisen display-mainonnan kohdentamiseen. Näiden päivitysten myötä toimijoiden, kuten Facebookin, on vaikeampaa yksilöidä käyttäjää.
Jatkossa tulevat menestymään ne toimijat, jotka pystyvät keräämään ja hyödyntämään mahdollisimman paljon niin sanottua ensimmäisen osapuolen dataa. Ensimmäisen osapuolen evästeen asettaa sivusto, jossa käyttäjä kulloinkin vierailee – kolmannen osapuolen evästeet puolestaan asetettavat muut url-osoitteet, kuten sivustolla nähtävät kolmannen osapuolen mainokset. Selaimet eivät estä ensimmäisen osapuolen evästeitä samalla tavalla kuin kolmannen osapuolen evästeitä, joten Lippu.fin kaltaiset toimijat, joilla on suuret omat verkkokaupat, kanavat tai mediat, voivat kerätä suuria määriä erittäin tarkkaa dataa ja hyödyntää sitä edelleen markkinointiviestiensä kohdentamisessa ja sitä kautta parempien tulosten saavuttamisessa.
Lippu.fillä ensimmäisen osapuolen data kerätään Data Management Platformiin (DMP), joka välittää datan eteenpäin eri mainonnanostotyökaluille. DMP hyödyntää Universal ID:tä, joka mahdollistaa käyttäjien tunnistamisen verkossa myös ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Tämän ansiosta Lippu.fi pystyy hyödyntämään toimialan suurinta Big Dataa ja tekemään markkinoiden tehokkainta mainontaa sekä tulosten mittaamista kumppaneilleen myös tulevaisuudessa.
Sosiaalisen median mainonnan puolella Lippu.fi on implementoimassa sivustolleen Facebookin konversio-API:n, joka mahdollistaa Facebook-mainonnan vaatimien tietojen lähettämisen selaimen sijasta suoraan palvelimelta Facebookin palvelimelle. Tällä ratkaisulla taklataan iOS 14.5 -päivityksen tuomia haasteita Facebook-mainonnan kohdentamiseen ja mittaamiseen ja varmistetaan tehokkaat sosiaalisen median kampanjat kumppaneille myös jatkossa. Vaikka kolmannen osapuolen evästeet katoavat, on Lippu.fillä tarvittavat kanavat kerätä ensimmäisen osapuolen dataa ja tekniset ratkaisut datan siirtoon myös palvelimelta toiselle. Vaikka tuki kolmannen osapuolen evästeille jatkuu Chrome-selaimessa vielä lähes kaksi vuotta ja olemme vielä kaukana kokonaan evästeettömästä maailmasta, on Lippu.fi jo nyt varautunut tulevaisuuden tuomiin haasteisiin.